Vakantie Engeland en Schotland:
15 juli - 5 aug

De Geelgorsjes in…

Engeland en Schotland 2007

Op 16 juli om 05.30 startte de motor van de auto. De vakantie was begonnen. Een vlotte reis bracht ons in Calais. Daar even tijd voor koffie en toen de kanaaltunnel in. Dat wilden we wel eens meemaken. Maar eerlijk gezegd, heel bijzonder was het niet: de trein gaat rijden, het wordt donker, 20 minuten later wordt het weer licht, even verderop stopt ie weer en kun je de auto eruit rijden. Om toch het gevoel te krijgen dat we intussen op een eiland terecht waren gekomen, gingen we even de kust bij Folkestone bekijken. O ja, wel even links rijden natuurlijk. Da’s vooral bij de rotondes “roundabouts” en de opritten toch even wennen. En toen naar Londen. Van tevoren hadden we uitgestippeld hoe we in de stad precies moesten rijden en dat kwam ons goed van pas. Zonder zoeken vonden we ons hotel. Het was alleen wel prettig dat we er de dag tevoren achter kwamen dat het hotel niet in Belgrave Street was gevestigd, maar in Belgrove Street. Tja.

Londen was leuk. Wat hebben we gedaan: lekker gegeten, Wilmine werd getekend, the underground natuurlijk, de toeristenbus met rondvaart over de Theems, de aflossing van de wacht, Westminster met de Big Ben, Trafalgar Square, Piccadilly Circus en natuurlijk St. Pauls Cathedral. Daar bleek de fluistergalerij in de koepel echt te werken. “Cool!!”. De straten bleken één grote file en we waren onder de indruk van het enorme aantal meestal dubbeldeks bussen en typisch Londense taxi’s. Het hotel, vlak bij Kings Cross/St. Pancrass was eenvoudig maar goed.

18 juli: de reis naar het Noorden. We hadden 3 dagen B&B geboekt in het Lake District, maar daar konden we plotseling, wegens familieomstandigheden, niet terecht. We kwamen een stuk noordelijker terecht, al vlak bij de grens met Schotland. De boerderij heette Bailey Mill en we hebben het daar zeer naar ons zin gehad. Er waren twee honden, waaronder een oudere bordercollie “Shep”, die ons natuurlijk aan Quinta deed denken. Ook waren er 8 paarden en op een daarvan heeft Wilmine een uurtje gereden. Typisch engelse ontbijten en gezellige onderonsjes met andere gasten en met buurtbewoners maakten het daar compleet. Ook brachten we een bezoek aan Hadrian’s Wall. We hadden er nog wel een dagje langer willen blijven.

Een mooie reis door Schotland bracht ons op 21 juli op onze volgende bestemming, een stacaravan op een vakantiepark bij Corpach, een paar kilometer van Fort William. We hadden uit onze caravan een prachtig uitzicht op het meer “Loch Eil” en de omliggende heuvels en bergen. De hele omgeving daar is erg mooi. We kwamen helaas ook de beruchte “midges” tegen. Minimugjes die vervelend steken. Vooral Margreet moesten ze hebben. Gelukkig ging het na een paar dagen waaien en werd het wisselvalliger. Dan verdwijnen ze. Hoe je dus ook blij kunt zijn met een weersverslechtering…. In het algemeen hadden we in Schotland wisselvallig en koel weer. Toch hebben we weinig last gehad van regen, want die hield nooit lang aan en viel meestal als wij geen plannen hadden.

We zijn die eerste week in Schotland behoorlijk actief geweest. Een greep:

-     wandeling in de Glen Nevis en daar zijn Rein, Wilmine en Jan twee keer over een heuse touwbrug gegaan;

-     wandeling rond Kinlochleven;

-      wandeling in de Glencoe, in de omgeving van de bergen met de naam “Three Sisters”;

-      autotocht door de Great Glenn, met bezoek aan Inverness,
Urquhart Castle en natuurljk het Loch Ness. Helaas, ook wij konden het monster niet vinden……

-      autotocht naar het eiland Skye en langs Eilean Donan Castle (Skye is erg mooi!!).

-      en natuurlijk: de Highlandgames, met doedelzakken, schotse danswedstrijden, demonstratievechten, kogelslingeren, etc. etc.

Te snel naar ons zin moesten we weer verkassen naar ons volgende stekkie in Midden-Schotland: Tummel Bridge, een kleine 20 km van Pitlochry. De caravan daar was minder goed verzorgd en we hadden geen mooi uitzicht. Toch hebben we het ook daar prima gehad. Op ons programma stonden onder meer een 13 km lange wandeling door de kloof van Killiecrankie, een bezoek aan een whiskey stokerij: “Blair Athol” en beklommen Rein en Jan de 1088 meter hoge Schiehallion. Op de top werden we beloond met prachtige uitzichten. Tijdens de klim sloten we vriendschap met alweer een bordercollie “Glenn”. Ook ontmoetten we daar een Schot die Rein wat voetbalwijsheden bijbracht en vond dat Jan er jong uitzag voor zijn leeftijd. Verder brachten we een bezoek aan Edinburgh. Leuke stad.

De week daar was ook weer voorbij voor we er erg in handen en op 4 augustus gingen we op weg naar de veerboot terug naar Nederland. Daarvoor moesten we naar Newcastle. Een reis op een veerboot is natuurlijk altijd leuk. De zee was kalm, de reis verliep vlot en om 9.15 de volgende ochtend meerde het schip af in IJmuiden. We waren weer in Nederland en konden ons absoluut niet voorstellen dat we drie weken waren weggeweest.

Vakantie Engeland en Schotland: de plannen!

Fort William and Lochaber, Scotland

Onze vakantie begint op 16 juli a.s. Dan reizen we naar Calais, alwaar we “sous la Manche” gaan treinen met auto en al. Mits de tunnel niet instort (grote angst van Wilmine) hopen we rond het middaguur het daglicht weer te zien in Folkestone. Daarna scheiden ons een dikke honderd kilometer van het centrum van Londen. Daar slapen we twee nachtjes in een hotel in het hartje van de stad. 18 juli, op pa’s verjaardag, reizen we via M1 en M6 naar het Lake District. In Kendal hebben we drie dagen B&B geboekt op een Engelse Farm. Lijkt ons erg leuk! En dan: “Scotland here we come!”; gaan we de bakermat van Gordon Brown (dat zo’n saai type nou uitgerekend “Brown” moet heten…..) twee weken onveilig maken. Eerst Pitlochry homepagestaan we een weekje vlak bij Fort William en daarna nog een weekje zo’n 20 kilometer van Pitlochry. (De kaartfanatici onder ons kunnen nu gaan speuren: waar zitten die lui dan precies……) Via een nachtje boot van Newcastle naar IJmuiden, hopen we op de rustige zondagochtend van 5 augustus weer in ons goede vaderland te arriveren. Als we filevrij blijven zijn we misschien zelfs op tijd thuis om nog ter kerke te gaan. Reactie Rein: “ nou dat denk ik dus niet hè!”. Nou, om eerlijk te zijn: ik denk het ook niet. Hoe dan ook, aan 5 augustus denken we nog even niet, want dan is het weer voorbij.

Gent: 9, 10 en 11 Maart 2007

Weekendje uit:
Als kerstcadeau hebben we van ARAG een bon gekregen om een weekendje uit te gaan. Dat wordt een weekendje Gent voor Margreet en Jan.

Kloosterweekend in hartje Gent

2 overnachtingen met ontbijt, 4-gangen diner en wandeltocht in het voormalige klooster Monasterium Poortackere*** in Gent

Vanaf 149,00 euro pp Meer info

Ziet er leuk uit nietwaar? (via weekendesk.com)

Lees hieronder het verslag!!

Afgelopen weekend (9, 10 en 11 Maart 2007) waren we in Gent. Stad van de stroppendragers. Twee nachtjes hebben we daar geslapen. De stad van de Leie, de Lieve en de Schelde. De stad ook van het Belfort, De St. Nicolaaskerk en de St. Baafskathedraal. Die laatste met natuurlijk het bekende afbeelding Lam Gods“Het Lam Gods” van Jan en Hubert van Eijck (1434). Het blijkt trouwens de vraag te zijn of Hubert ooit echt bestaan heeft. Niettemin hebben ze hem en zijn broer vereeuwigd in een beeldengroep vlakbij de St. Baaf. Het schilderij, of beter een “veelluik” bestaat uit 10 panelen waarin de aanbidding van het lam Gods centraal staat. Voor 3 euro mag je de kapel in waar het staat tentoongesteld en krijg je er uitleg bij. Het is een indrukwekkend werk, waar overigens in 1934 een paneel van werd gestolen. Het paneel, met de naam de “rechtvaardige rechters” werd nooit teruggevonden. Het is vervangen door een nieuw gemaakt exemplaar. Tegenover de kathedraal hebben wij wat gedronken in een café met de naam, je raad het al, “de rechtvaardige rechters”. De muren hingen daar vol met het krantenartikel uit 1934 over de diefstal.

Het centrum van de stad is echt prachtig. Een absolute aanrader. Langs de Graslei en en Koornlei staan prachtige gildehuizen uit de 16e t/m 18e eeuw. Je ziet allerlei stijlen door elkaar. Wij zaten in een hotel in het centrum, het was 10 minuten lopen naar de St. Baaf. Ons hotel was een omgebouwd klooster. Er hing ook nog helemaal een kloostersfeer. Erg leuk. Zeer de moeite waar was ook het plein “De Vrijdagmarkt”, met een groot standbeeld van Jacob van Artevelde in het midden (waar zijn de geschiedeniskenners onder ons). Aan dit plein bevinden zich verschillende etablissementen waar Margreet en ik ons natje en droogje gehaald hebben. Namen als “Vondel”, “Eden”, “Het Vrijdagsgevoel” en niet te vergeten “De Dulle Griet”, zeggen ons vanaf nu alles. Over “De Dulle Griet” gesproken: dat is een café waar 250 verschillende soorten bier worden geschonken. Zelfs Margreet zat daar aan het bier, een echt Kriek. Ik deed het met een Gentse tripel. De Dulle Griet is trouwens ook een 15e eeuws kanon, dan in Gent te bewonderen is. Het is meer dan 5 meter lang, vele tonnen zwaar en heeft vermoedelijk nooit, of hooguit 1x, geschoten. We bezochten ook de Gravensteen uit 1180, met een museum vol oorlogstuig en folterwerktuigen. Opwekkend dus. Gent is goed te belopen, beregezellig, typisch Vlaams en vlakbij. Vanuit Ermelo rij je er in dik twee uurtjes naartoe. Mits je, zoals wij, onderweg geen file treft. Als je nog een leuke bestemming zoekt voor een weekendje uit, denk dan dus eens aan Gent.

Zomervakantie:
De zomervakantie gaat dit jaar naar Engeland en Schotland. Wanneer we precies weggaan weten we nog niet. Waarschijnlijk op maandag 16 juli. Op speciaal verzoek van Wilmine brengen we dan eerst een dag in Londen door. Vervolgens rijden we naar het Lake District, waar we een dag of drie B&B willen boeken, waarschijnlijk op een boerderij (farmstay). Daarna reizen we door naar Schotland, waar we in de hooglanden twee keer een week een huisje willen huren. Via NewcastleIJmuiden reizen we dan na 3 weken weer naar huis. Maar daar denken we nog lang niet aan. De reis gaan we vrijwel zeker boeken via Buro Britain. Met dit bureau (ook bekend onder Buro Scandinavia) hebben we al eerder zeer goede ervaringen opgedaan.