Grady:


Klas 2b, mijn mentorklas, is hier bezig met een bijdrage aan de kerstviering.
Het thema is "toekomstdromen". In een driehoeksvorm (zoals een
kerstboom), schrijven ze onderin hun (nabije) toekomstdromen, zoals naar
de Havo mogen. Hoger in de boom, komen grotere dromen, zoals gezond
blijven. In de bovenste helft toekomstdromen voor de wereld, zoals geen
armoede meer. Als top "jouw" ultieme droom voor de mensheid.
Iemand schreef: overal vrede.

Op het moment van deze foto's, speelde er veel in de school en in de klas.
Ik herinner me het gevoel hierbij en zie het weer aan de "koppies".


Bijvoorbeeld: de jongen helemaal links is een getalenteerd
voetballer en combineert school met z'n steeds
intensievere carriere als voetballer. Daarnaast een jongen
die z'n onzekerheid vaak verbergt door clownesk gedrag.

Op de tweede foto het meisje linksvoor, is verlegen en
gevoelig. Ze wil graag naar de Havo, en oefent nu om haar
vinger te durven opsteken en  haar mening te verwoorden.
Naast haar een meisje waarvan de volwassen in haar
omgeving veel te weinig aandacht voor haar hebben.
Ze is een bikkel, zal nooit zeuren, maar ze komt veel liefde
tekort. Linksachter in het groen: een jongen die kampt
met een combi van ADHD en een autistische stoornis
(PDDnos). Hij belandt regelmatig in situaties die hij niet
ziet aankomen en voelt zich dan onrechtvaardig
behandeld.

Op de derde foto, links een meisje met  een grote sociale
intelligentie, maar is op de foto net teleurgesteld in een
klasgenootje. Daarnaast een meisje dat dit jaar nieuw is
in de klas. Ze heeft een moeilijke tijd gehad op de
basisschool en heeft een jaar speciaal onderwijs gevolgd.
Haar plek in de klas krijgt vorm, maar is minder
vanzelfsprekend dan het lijkt.

Op de laatste foto twee meisje die in kringen verkeren
die regelmatig met politie in aanraking komen.
Een hele goede vriend van het rechter meisje
was betrokken bij een foute actie in de school.
Zij probeert hem vaak te behoeden voor
stommiteiten. Het zijn lieve meiden.

Enz.